onsdag 18. november 2015

Digital kompetanse i kunst og håndverk

Digital kompetanse er en grunnleggende ferdighet som skal implementeres i alle fag, også kunst og håndverk. Om visuell kommunikasjon, kan vi lese i Læreplan for kunst og håndverk (LK06) at "I visuell kommunikasjon er praktisk skapende arbeid med todimensjonal form og digitale bildemedier vektlagt. Form, farge og komposisjon samt idéutvikling, problemløsning og symbolbehandling er sentrale emner i hovedområdet. Eksperimentering med visuelle virkemidler står sentralt i arbeid visuell kommunikasjon i ulike medier" (Utdanningsdirektoratet). 

De fleste av kompetansemålene under visuell kommunikasjon for 10. trinn kan oppfylles ved hjelp av et bildebokprosjekt. I arbeidet med Arbeidskrav 3, bildebok for DSL+ projekt, eksperimenterte jeg med å bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder, ihvertfall før jeg bestemte meg for å gjøre alt digitalt. Jeg tegnet på papir og på kartong, prøvde meg fram med ulike fargeleggingsverktøy og tok bilder av arbeidene i forskjellige vinkler og utsnitt. Det er selvfølgelig utallige muligheter for å jobbe videre med dette kompetansemålet, for eksempel ved å hente inn ulike tekstiler, gjenstander o.l. 

Jeg brukte definitivt ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram i arbeidet med min bildebok, og dette er noe som fenger mange elever. Ifølge Lepperød m.fl. (2013), viser internasjonale undersøkelser at barn og unge "har tekniske ferdigheter og en bra forståelse av sin egen bruk av digitale medier. [...] Flere forskere har påpekt at barn og unges medieerfaringer i mange tilfeller er mer avanserte enn de produksjonserfaringene de har mulighet til å skaffe seg i skolesystemet". Dette så jeg et eksempel på da jeg var i praksis på niende trinn, der noen av elevene fikk i oppgave å lage en tegneserie ved hjelp av pc. Ifølge flere av elevene var det helt håpløst å lage tegneserie på skolen, der de bare hadde tilgang til programmet Paint. De var vant til å jobbe i Photoshop hjemme og hadde således høy kompetanse i bruk av bildebehandlingsprogram. Det er selvfølgelig ikke økonomisk forsvarlig å gi tilgang til Photoshop på alle skoler, men det finnes gratisprogrammer som gir mange flere muligheter enn Paint kan tilby, for eksempel Gimp. Det er viktig at elevene får kjennskap til og tilgang til brukbare verktøy på skolen, slik at de ikke mister motivasjonen for og gleden av å jobbe med digitale medier.

I Arbeidskrav 3 ble vi i innledningsfasen anbefalt å tegne ut historien vi skulle illustrere i et storyboard, noe som kan settes i sammenheng med kompetansemålet tegne bildemanus, redigere og manipulere enkle digitale opptak og vurdere bruk av egne virkemidler. Å vurdere bruk av egne virkemidler gjorde jeg hele tiden underveis i bildebokarbeidet, for eksempel når det gjaldt fargevalg, bruk av kontur, kontrast osv. Variasjon i bildeutsnitt og bildevinkel var også virkemidler som måtte vurderes. Videre var det å stilisere motiver med utgangspunkt i egne skisser en stor del av arbeidet med bildebok.

På samme måte som vi i arbeidskrav 3 måtte dokumentere arbeidet vårt i en prosesslogg, kan også elevene bli bedt om å dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjoner, for eksempel i en power point fremvisning eller i et blogginnlegg. Dette kan være en ekstra motivasjonsfaktor for elevene til å gjøre en god jobb, siden de får et publikum som skal se hva de har gjort.



Kilder

Lepperød, J., Kallestad, T. & Gilje, Ø. (2013). Kunst håndverk teknologi og design. Bergen: Fagbokforlaget.

Utdanningsdirektoratet. Læreplan i kunst og håndverk. Hentet fra http://www.udir.no/kl06/KHV1-01/Hele/Komplett_visning







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar