onsdag 18. november 2015

Prosesslogg: Bildebok for DSL+-prosjekt

Arbeidskrav 3 i høstsemesteret på kunst og håndverk var en del av The Down Syndrome LanguagePlus-project, som kort fortalt er et prosjekt finansiert av Norges Forskningsråd, med fokus på å optimalisere vokabularutviklingen hos barn med Down syndrom. Dette skal blant annet gjøres ved å utvikle en bildebokapplikasjon til nettbrett, og det er her vi studenter kommer inn. Et veldig spennende prosjekt, som det er veldig gøy å få ta del i, men også svært utfordrende. 

Jeg skal i denne prosessloggen skissere hvordan jeg har jobbet med bildebokoppgaven. Jeg starter med å forklare hvordan jeg jobbet i planleggingsfasen, før jeg beskriver arbeidet med scenene og karakterene. Jeg kommer deretter inn på noen av detaljene som måtte på plass, før jeg presenterer selve bildeboksidene. Til slutt foretar jeg en egenvurdering av arbeidsprosessen og det ferdige produktet.


Planleggingsfasen

Da oppgaven ble presentert, var det nesten så panikken tok meg. Det er, som nevnt tidligere, ikke fordi jeg er god til å tegne at jeg har kunst og håndverk som valgfag på lærerstudiet i år. Tanken på å skulle illustrere ei bildebok helt på egenhånd var naturlig nok helt absurd. 

Teksten jeg fikk utdelt heter "Tobben vil spille i band". Den handler om Tobben, eller Torbjørn Aleksander som han egentlig heter, som sammen med tre kompiser vil spille i band. De bestemmer seg for å spille på rommet til Ole, men han bor i blokk, og en sint nabo setter etter hvert en stopper for spillingen.

Det første jeg gjorde var å sette meg inn i handlingen og få oversikt over hvilke personer som skulle være med. Så delte jeg opp fortellingen i avsnitt og noterte hvor hvert avsnitt skulle foregå. Deretter måtte hovedkarakteren defineres. Dette skrev jeg om Tobben: 

- Gutt, seks år
- Litt liten for alderen
- Halvt asiatisk
- Mørkebrunt, kort hår
- Brune, store, litt skjeve (asiatiske) øyne
- Gyldenbrun hudfarge
- Blå bukse og rød genser med mørkeblå striper

I ettertid ble han endret noe, han har for eksempel fått blå øyne i den endelige versjonen, og kan derfor ikke sies å være halvt asiatisk lenger. En annen av karakterene i min historie, Ole, var allerede definert av en annen student, mens jeg selv måtte definere de to siste, Petter og Kristian. Om den sinte mannen fikk jeg vite at han skulle være helt rød i ansiktet. Ellers hadde jeg full kunstnerisk frihet.

I oppgaven lå det også et krav om å lage en visjonsplansje for uttrykket man ønsket å jobbe med. Min visjonsplansje var kun digital, jeg laget rett og slett en mappe på dataen, der jeg la inn inspirasjonsbilder som jeg enten hadde tatt selv eller som jeg fant på Internett. Visjonsplansjen var i bruk nesten helt til siste stund.


Scenene


Jeg begynte tidlig å tenke på hvilke scener som var naturlige å spille ut fortellingen i. Vi skulle lage 2-4 scener og ved hjelp av disse lage 7-12 bildeboksider med forskjellige utsnitt. Jeg kom fram til at scene 1 skulle være utenfor blokka der Ole bor, scene 2 inne på rommet til Ole og scene 3 i gangen hos Ole. Scene 1 og 2 var det første tegnearbeidet jeg gjorde.

Til utendørsscenen fant jeg bilde av en boligblokk, som jeg tegnet av med blyant og brukte som bakgrunn i scene 1. Planen var opprinnelig å fargelegge bygningen i en lys gul farge, men jeg bestemte meg i stedet for å la den være i svart-hvitt, for at den ikke skulle ta oppmerksomhet fra det som foregikk i forgrunnen. Det var viktig med lite detaljer, på grunn av målgruppas kognitive nivå.


Scene 1

Rommet til Ole var forhåndsdefinert som lite, med såvidt plass til de fire guttene. Gutta mine her hjemme har begge små rom, og jeg brukte derfor bilder av rommene deres som inspirasjon da jeg tegnet første utkast til Oles rom. Rommet ble noe større enn jeg hadde sett for meg, men det var nødvendig med litt golvplass for å få plass til hele bandet med instrumenter. Rommet ser forøvrig mindre ut når bandet er plassert.


Scene 2

Den siste scenen utspiller seg i gangen hos Ole, først med åpen dør, så med lukket. Denne tegnet jeg kun i Photoshop. Jeg vurderte å legge til noen detaljer, for eksempel en skohylle, en knaggrekke med jakker eller lignende, for å illustrere tydeligere at dette er en gang, men valgte å ikke prioritere det, siden innleveringsfristen nærmet seg med stormskritt. Man forstår uansett at det er en gang, ut ifra historien. 

Scene 3 med åpen dør

Scene 3 med lukket dør


Karakterene

Det er ikke uten grunn at det første tegnearbeidet jeg gjorde ikke var mennesker. Mennesker har jeg ikke tegnet siden jeg gikk på ungdomsskolen, og det begynner å bli noen år siden. Mine første Tobbenutkast var ikke spesielt vellykkede, men han utviklet seg sakte, men sikkert.


I tillegg til å ha problemer rent tegneteknisk, strevde jeg også med å skjønne hvordan jeg skulle få til disse bevegelige figurene vi hadde fått beskjed om å lage. Jeg syntes heller ikke at det ble noe greie på fargeleggingen, og jeg ble mer og mer frustrert. Altfor langt ut i prosessen skjønte jeg endelig at man ikke trengte å lage alt for hånd. Det var faktisk en mulighet å bare bruke pc, selv om oppgaveteksten ikke sa noe om det. Min arbeidsmåte ble da å tegne karakterene for hånd, ta bilde av tegningene og til slutt fargelegge og redigere alt i Photoshop. Denne avgjørelsen ble tatt med stor lettelse, og mange biter falt på plass.

Tobben med trommer ser tross alt veldig mye bedre ut i digitalversjon.


Internett ble min redning når instrumentene skulle legges til. Jeg fant bilder av instrumenter og tegnet av, enten for hånd eller i Photoshop. I Photoshop kunne jeg legge de forskjellige elementene i hvert sitt lag og redigere instrumentene inn sammen med musikantene, og man har mange muligheter for å redigere og få det som man vil. Når det gjelder Kristian med gitaren for eksempel, brukte jeg Lassoverktøyet til å "klippe ut" armen og hånda som skulle være over gitaren, legge dem i egne lag og så legge dem over laget med gitaren.

Bruk av Lassoverktøy i Photoshop
Lagene med arm og hånd lagt over gitaren


Detaljene

Det er mange detaljer som må på plass i et slikt prosjekt. Fargevalg, for eksempel, er en viktig detalj. Små endringer kan utgjøre store forskjeller, for eksempel når det gjelder øyenfargen til Tobben. Opprinnelig hadde han brune øyne, men for å skape litt kontrast til det mørke håret, fikk han blå øyne i den endelige versjonen. Trommene til Tobben trengte også en fargejustering, for å få et ryddigere uttrykk. 

Tobben med trommer, første versjon

Tobben med trommer, endelig versjon


Bildeboksidene

Da scenene og karakterene var ferdig utviklet, gjenstod jobben med å sette alt sammen til en ferdig bildebok. Totalt ble den på 14 sider inkludert forsiden. Jeg ser for meg at det i bildebokapplikasjonen vil være naturlig å ha en lydeffekt på sidene med instrumenter, for eksempel at hvert instrument spiller når man trykker på det. En lydeffekt når mannen ringer på døra er nesten en nødvendighet. Det kan også være spennende for barna med lyden av politibilsirener når mannen truer med å ringe politiet. Ellers ville jeg ha lagt til snakkeboblene i bilde 12 og 14 som en animasjon, som dukket opp på rett sted i historien, i stedet for å ha dem i bildet hele tiden.

                        


Egenvurdering

Arbeidsprosessen fram til ferdig bildebok har vært tung og krevende. Mest fordi jeg brukte for lang tid på å finne riktig arbeidsmåte, men også litt fordi jeg som vanlig har vært dårlig på å disponere min egen tid.

Jeg er ganske fornøyd med det ferdige produktet. Jeg fikk dårlig tid og måtte ta et par lettvinte løsninger, for eksempel når det gjelder kroppene. Jeg ser også at jeg kunne jobbet mer med omrissene på karakterene, de er nemlig blitt litt forskjellige. De to første jeg tegnet, Tobben og Kristian, har fått ganske fet kontur. Ole og Petter, som jeg tegnet sist, har fått tynnere kontur. Uttrykket ville nok blitt ryddigere dersom omrisset hadde vært likt på alle karakterene. Ellers er jeg svært fornøyd med fargevalgene jeg har tatt, de gjenspeiler kravet om tydelig kontur og høy kontrast.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar