torsdag 17. september 2015

Samling på Notodden - kunst og håndverk hele uka

Som nettstudent må man rett som det er på samling noen dager. Kunst og håndverk slår til med fem dager, mandag - fredag, og forrige uke var det tid for årets første tur til Notodden. Mandag var forsåvidt en teoretisk dag, men tirsdag var vi i full gang.


Hønekroki

Hele tirsdagen var dedikert til tegning, og man kan trygt si at jeg var utenfor min komfortsone. Vi fikk utdelt hvert vårt staffeli, tegneark og en kullstift, med beskjed om å tegne en kanin. Heh, tenkte jeg, tegne en kanin, det er jo lett. Men nei, det var det jo ikke. Jeg fant fort ut at jeg er mye dårligere til å tegne enn jeg trodde, og tre levende kaniner, som var neste utfordring, hjalp ikke akkurat på ferdighetene.

Hønekroki gikk altså ut på å tegne levende dyr.

"Tegn fort, og begynn på en ny tegning hver gang kaninene beveger på seg!"

Yeah, right...

Innen lunsj var jeg skikkelig fjortisdrittlei og hadde mest lyst til å pælme kullstiften avgårde og sparke beina under staffeliet. Og det hjalp ikke å bytte dyr. Etter lunsj var det tid for å tegne høner og haner, og dette var det beste jeg klarte:

Dette er en hane. Helt sant!

Neida, så... Ingen stor kunstner her, altså... Jeg må innrømme at jeg begynte å lure på om jeg hadde valgt riktig fag. Heldigvis tok humøret seg opp resten av uka. ;-)


Blaafarveverket og Kittelsenmuseet

Onsdag besøkte vi Blaafarveverket og Kittelsenmuseet på Modum. På Blaafarveverket fikk vi omvisning på en utstilling kalt Blå stemninger, med kunstverk av Kjell Nupen og andre kunstnere. Denne utstillingen byttes ut hvert år, og merkelig nok var det i år første gang utstillingen var dedikert til blåfargen.

Jeg lot meg ærlig talt ikke imponere nevneverdig av Nupens abstrakte malestil. Ikke er jeg spesielt glad i "Nupenblåfargen" heller, men det var mye annet fint å se på.

Harald Sohlberg - Vinternatt, hentet fra Blaafarveverkets nettside

Kittelsenmuseet bød som forventet på noen godbiter. Jeg har vært stor fan av Theodor Kittelsen helt siden jeg skrev særoppgave om ham på ungdomsskolen og så fram til et besøk der. 

Soria Moria og Nøkken som hest er to absolutte favoritter.

Theodor Kittelsen - Soria Moria slott (egentatt bilde)

Theodor Kittelsen - Nøkken som hest (egentatt bilde)

Fargelære

Torsdag og fredag var det tid for fargelære. Vi lærte blant annet om primærfarger, sekundærfarger og tertiærfarger i tillegg til Johannes Ittens sju fargekontraster. Som oppgave skulle vi tegne et bilde etter diktat og deretter kopiere bildet så vi hadde tre utgaver. Det ene bildet skulle males i farger vi fikk oppgitt av foreleseren. Det andre bildet skulle males i komplementærfargene til disse, og i det tredje bildet skulle vi blande fargene fra det første bildet med fargene fra det andre bildet.


Interessant å se hvordan stemningen i bildet forandrer seg.


Telemarksgalleriet

Uplanlagt, men som en liten bonus til slutt, tok vi en tur på Telemarksgalleriet. Her var det kunstverk fra flere kunstnere, blant annet Ørnulf Opdahl og Sidsel Colbjørnsen. Opdahl hadde flotte landskapsmalerier utstilt, mens Colbjørnsens kunstverk var vevde bilder.

Telemarksgalleriet



Helt fantastisk. At det går an å veve bilder på denne måten ante jeg ikke.

Og igjen: Theodor Kittelsen. På bestilling fra Sam Eyde laget Theodor Kittelsen fem akvareller fra utbyggingen av kraftverket Svælgfoss i 1907 og 1908. Disse står utstilt ved Telemarksgalleriet, og er en fryd for øyet. Hvor mange troll og andre mytiske skapninger kan du finne?

Theodor Kittelsen - Svælgfos (egentatt bilde)

Alt i alt var det en svært så innholdsrik uke på Notodden. Det var godt å få gjøre noe praktisk på samling, og det er også en av årsakene til at jeg har valgt å studere kunst og håndverk i år. Etter tre år med teoretiske fag, meldte det seg et behov for å gjøre noe helt annet. Forhåpentligvis kommer det også godt med når jeg om halvannet år skal begynne å søke jobb.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar